Flera prenumeranter blir helt utan papperstidning i höst

Till hösten blir Bohusläningen än mer digital och papperstidningen kommer därför att delas ut tre dagar i veckan, i stället för sex. Men för vissa läsare innebär förändringen även att man blir helt utan den tryckta produkten. Här är förklaringen, och detta kan du göra.

ANNONS
|

Efter den 1 oktober kommer Bohusläningen att levereras som papperstidning tre gånger i veckan i stället för sex gånger i veckan som den görs i dag. Detta på grund av att det blivit ekonomiskt ohållbart att leverera tidningen när priserna skenar iväg för mycket. Tidningen kommer fortsatt att finnas varje dag i sitt digitala format i appen, på sajt och även som e-tidning.

En annan förändring som kommer ske är att vissa läsare helt kommer bli utan papperstidningen, närmare bestämt 2 263 Bohusläningen-prenumeranter i Bohuslän.

– Det handlar om att vi gör en anpassning i distributionen, både för miljön och utifrån de ekonomiska förutsättningarna vi har, säger Annika Nyberg, vd för distributören VTD.

ANNONS

Detta gäller enbart de prenumeranter som fått ett informationsbrev i sin brevlåda.

Ändrade rutter

I och med att Stampen Media, som äger Bohusläningen, beslutat att gå ner i antal tidningsnummer i veckan har tidningsdistributören VTD gjort om rutterna som tidningsutdelarna annars gör för att effektivisera och komma ut till så många kunder som möjligt på så kort tid som möjligt. På grund av de nya rutterna kommer flera läsare inte längre kunna få tillgång till den tryckta tidningen.

Främst gäller det de personer som bor svåråtkomligt och utanför ett tätbebyggt samhälle, men även en del som bor nära större orter kan påverkas.

– Har du inga grannar som är prenumeranter så kan det vara så att man påverkas. Det handlar helt enkelt om antal kunder på samma plats, säger Annika Nyberg.

Så om man bor fem till tio minuter utanför till exempel Uddevalla ... ?

– Ja, då kan det vara tillräckligt långt borta om man inte har några grannar som prenumererar.

Förändringen gäller inte bara Bohusläningen, utan alla tidningar inom Stampen. Skillnaden är att Bohusläningen blir först ut.

– Tänk att det ska levereras en enda pizza ut till en liten by, då skulle det kanske kosta 70 kronor extra bara för att leverera den, det är ingen som förväntar sig att någon kommer stå för den betalningen. Det är helt enkelt ekonomiskt ohållbart att åka ut så långt för så få utdelningar, säger Gunilla Håkansson, chefredaktör på Bohusläningen.

ANNONS

"Jättesorgligt”

För de prenumeranter som upplever att övergången till det digitala blir svår kommer det anordnas möten där Stampen skickar ut anställda inom kundtjänst som ska hjälpa läsare att lära sig om appen och e-tidningen.

Är du orolig för att tidningen ska förlora prenumeranter?

– Vi kommer förlora prenumeranter. Men jag hoppas ändå att många kommer uppskatta den digitala tidningen som kommer i alla väder och dessutom alla tider och som är billigare än en papperstidning, säger Gunilla Håkansson.

Hon fortsätter.

– Jag vet att det är en del äldre som inte kan ta del av den digitala, och det är jättesorgligt. Men samtidigt, vem ska betala? Staten går inte in och jag tror inte att alla andra prenumeranter vill göra det heller. På vissa orter blir det så orimligt dyrt, säger Gunilla Håkansson.

För de som köpt en prenumeration på papperstidningen och är drabbade av förändringen kommer man automatiskt bli digital kund, och den återstående summan som betalats in får man tillgodo. Den som går över till digital prenumeration kommer också få den rabatterad. Vill man däremot göra egna ändringar i sin prenumeration eller säga upp den behöver man kontakta kundtjänst. Säger man upp sin prenumeration från och med 1 oktober får man tillbaka pengarna för den återstående tiden.

ANNONS

– Det är ingen som hoppas att man tappar kunden, utan vi hoppas på att hitta en annan lösning. Vi tycker givetvis det är jättesorgligt att vissa kommer drabbas, men det blir för svårt att klara uppdraget om det är för långt mellan lådorna, säger Annika Nyberg på VTD.

För frågor om din prenumeration, kontakta kundservice på 0522-99 370 eller mejla kundservice@bohuslaningen.se.

Redaktionen

LÄS MER:Bohusläningen blir tredagarstidning i papper – fortsätter satsa digitalt

LÄS MER:Över hälften av tidningsbuden sägs upp när Bohusläningen minskar utgivningsdagar

ANNONS