Uddevallaklassens vardagsberättelser bäst i Sverige

”Dokumentera samtiden för framtiden” – så lyder instruktionerna till Nordiska museet och UR:s tävling ”Årets skaffare”. I tisdags hölls prisutdelningen, och en av de två vinnarna var årskurs 5 på Norrskolan i Uddevalla.
– Det är kul att skriva när man har inspiration, säger Hedda Wictorzon.

ANNONS
LocationUddevalla|
|

På Norrskolan har femteklassarna precis kommit tillbaka från lunchrasten, och i klassrummet är det surrigt när svenskläraren Ann-Britt Berntsson knackar på. Nu är det inte svenska, utan bild, och eleverna springer mellan bänkarna för att jämföra påbörjade konstverk med sina kompisar.

Dagen innan hölls den digitala ceremonin för tävlingen ”Årets skaffare”, då eleverna fick reda på att deras texter, tillsammans med en annan skola, hade vunnit.

– Det kändes jättebra, säger Alva Davies.

Egentligen är hon inte så förtjust i att skriva, men det här projektet har varit roligt, tycker hon. Hedda Wictorzon håller med.

– Det är kul att skriva när man har inspiration, säger hon.

ANNONS

Ska läsas i framtiden

Projektet, som kallas ”Mitt liv”, arrangeras av UR och Nordiska museet och går ut på att skriva ner allt som händer under en dag i sitt liv. Först har eleverna fått titta på filmatiseringar av brev som barn genom historien skrivit på liknade sätt. Likaså ska breven som eleverna skriver nu sparas och läsas för barn i framtiden.

Oliver Drottz tycker det var den delen som kändes roligast med projektet.

– Det var spännande att skriva och tänka att de kommer läsa det i framtiden. Alva Davies stämmer in:

– Om några år kommer folk då kunna läsa om hur det var nu.

Förvånade över vinsten

Ann-Britt Berntsson är lärare för den vinnande årskursen och den som föreslog att de skulle genomföra tävlingen.

– Ofta hamnar ju det eleverna skriver bara i bänken, så jag tänkte att det skulle vara roligt för dem om de hade en mottagare, inte bara fröken eller föräldrarna, förklarar hon.

Hon har varit med som korrekturläsare, men innehållet äger eleverna själva, menar hon, så det har hon inte petat i.

Ann-Britt Berntsson är inte förvånad över att klassen vann – självklart inte, de är ju så duktiga, menar hon. Det hon tror utmärkte just Norrskolans texter var att de skrev om mycket känslor, och inte bara vilka händelser som skedde under dagen. Juryn för tävlingen pekar också på just känsloskildringarna, och detaljerna, i Uddevallaklassens texter i sin motivering till vinnarna.

ANNONS

Eleverna själva är lite mer förvånade över vinsten. På frågan om varför just de vann tävlingen har de först inget svar.

– Kanske för att vi hade en bra lärare, säger Frode Lind med ett flin mot Ann-Britt Berntsson.

Han och de andra eleverna berättar att de alla blev jätteglada när de fick höra att de vunnit, inte minst över priset – moussetårta och diplom.

Ann-Britt Berntsson är också väldigt nöjd med initiativet och med elevernas insats.

– Jag träffar ju elever varje dag, men jag har ju inte full inblick i hur deras dag ser ut. Jag kände att jag lärde känna dem bättre.

LÄS MER:Kulturskolan invigde Dalabergsdagen: ”Jättekul för barnen”

Juryns motivering till Norrskolans vinst:

“Med fina detaljer beskriver eleverna i årskurs 5 i Norrskolan en dag i deras liv 2024. De berättar om hur de vaknar på morgonen, vad de äter till frukost, hur de tar sig till skolan och om hur lektionerna var upplagda denna onsdag den 14 februari, alla hjärtans dag.

Vi får också läsa om elevernas olika fritidsintressen från brottning, att spela i orkester till orientering. Vi får läsa om deras familjer och om att det kan vara så sorgligt när en lärare slutar att man måste gråta hela rasten.”

(UR och Nordiska Museet)

ANNONS