Anders Hallqvist är områdespolis i Uddevalla och instruktörsutbildare för polisens nationella förarutbildning.
Anders Hallqvist är områdespolis i Uddevalla och instruktörsutbildare för polisens nationella förarutbildning. Bild: Edvin Bergström

Han tränar poliser inför blåljusutryckningar

Heldragna linjer? Kommande vänstersväng? Hur ska man som bilist agera för att släppa fram polisen och hur önskar polisen att bilister ska agera vid olika typer utryckningar? Många frågor rullar fortfarande in till redaktionen efter Ingalill Sundhages bemötande om vad som gäller i frågan. Bohusläningen söker svar hos Anders Hallqvist, instruktörsutbildare för polisens nationella förarutbildning.

ANNONS
|

På polishuset i Uddevalla pågår just nu den sista träningen som gör att de nya poliserna får köra med blåljus och sirener under utryckning. Under nästa vecka kommer ett praktiskt prov att genomföras i Skövde där olika scenarion kommer att spelas upp för att testa poliserna stresströskel och omdöme. De polisinstruktörer som utbildar poliserna - tränas i sin tur av Anders Hallqvist, områdespolis i Uddevalla och är en av dem som sitter i den nationella förarutbildningsgruppen.

Att göra avsteg från trafikreglerna är det inte bara poliser i tjänst som får lov att göra. Veterinärer, läkare och sjuksköterskor är andra som också räknas in i gruppen.

ANNONS

– Men det är först vid trängande fall som det är tillåtet för polis att kräva fri väg. Det är först då vi kan sätta på blåljus och sirener och exempelvis köra mot rött, säger han.

Varför har ni inte alltid rätten att kräva fri väg? Har ni bråttom så har ni bråttom. Varför finns graderingen över huvud taget?

– Lagtexten är sådan. Men de undantag som vi gör, att köra mot rött exempelvis, medför i sig självt en fara för omgivningen. Direktiven säger därför att det ska vara fara för liv, hälsa eller värdefull egendom för att vi ska kunna kräva fri väg, säger han.

Situationen styr agerandet

Hur vill då polisen att övriga trafikanter ska agera vid utryckning. Enligt Hallqvist så beror det väldigt mycket på situationen.

– Om vi exempelvis kommer med blåljus och sirener fram till en korsning med en bil framför oss och rött ljus, så får bilen framför oss inte bryta mot reglerna och köra mot rött bara för att vi får det. Att släppa fram oss i de lägena går inte före trafikreglerna. Det vi däremot kan göra för att övriga bilister inte ska bli stressade är att exempelvis stänga av sirenerna och sedan ta oss förbi vid ett lämpligt tillfälle, säger han.

ANNONS
"Var lite observanta och ha koll i backspegeln", säger Anders Hallqvist.
"Var lite observanta och ha koll i backspegeln", säger Anders Hallqvist. Bild: Edvin Bergström

Hur vill polisen att övriga trafikanter ska agera när det är en utryckning men utan fara för liv och egendom?

– Var lite observanta. Ha koll på backspegeln. Är det en tvåfilig 70-väg, som vägen ut till Torp, och vi kommer bakom och påkallar uppmärksamhet genom att blinka med helljusen så gå åt sidan till högerfilen. Om detta inte sker så handlar det oftast om att föraren inte uppfattar oss i och med att vi inte har sirener på. Men är det så att du inte har någonstans att ta vägen eller snart ska svänga vänster så kan du ju inte gå upp i rök. Det är ett samspel och så länge vi är tydliga med vart vi ska så brukar det gå bra. Det är detta vi tränar på nu med de nya poliserna. Vad gör man om man inte kommer fram hur kan man så tydligt som möjligt visa vart alla ska ta vägen, säger han.

Polisens många undantag

Förutom att köra fortare än vad vägskyltarna visar får polisen göra en rad undantag från trafikreglerna även när det inte är brådskande eller trängande fall. Bland annat att prata i mobiltelefon när de kör eller att parkera på stoppförbud.

– Poliser i tjänst som ska äta lunch ska ha ett rimligt avstånd till den parkerade bilen så att man snabbt kan rycka ut om det skulle behövas, vilket betyder att vi får ställa bilen på ställen som exempelvis har parkeringsförbud, säger han och fortsätter:

ANNONS

– Vad vi däremot inte får göra är att följa efter en bil som kör mot rött. Vilket kan te sig märkligt för många. För att få köra mot rött måste polis kräva fri väg vilket bara får göras vid trängande ärenden. Vilket en rödljuskörning oftast inte är. Det är sådana här typer av frågor som jag arbetar med i den nationella gruppen och där vi försöker hitta lösningar på lagar och regelverk för att underlätta vårt arbete, säger han.

Hur väl inkorporerat är blåljusutryckningen i trafikskolorna i dag?

– Väldigt dåligt skulle jag vilja säga. För undervisningen kan jag inte prata men jag har bland annat varit i kontakt med körskolornas riksförbund. I deras körkortsbok stod mer eller mindre enbart: "Ge fri väg för utryckningsfordon" vilket ju är väldigt diffust. Och där har vi bland annat sträckt ut en hand till författarna för den här kurslitteraturen, säger han.

"Det gäller det att vara oerhört försiktig när vi kommer i höga hastigheter och kör om. Både för oss själva och andra.", säger Anders Hallqvist.
"Det gäller det att vara oerhört försiktig när vi kommer i höga hastigheter och kör om. Både för oss själva och andra.", säger Anders Hallqvist. Bild: Edvin Bergström

Otyg bilister kan göra

Otyg som polisen ibland ser hos andra bilister är snabba filbyten för att nyttja en utryckande polisbil som en plog i trafiken.

– Många gånger är vi ju flera bilar som åker på en händelse och där vi aktivt får jobba med att inte få in bilar emellan oss. Därför gäller det att vara oerhört försiktig när vi kommer i höga hastigheter och kör om. Både för oss själva och andra. Så det är lite av en konst att jobba med utryckning helt klart, säger han.

ANNONS

De tre ledorden för hur polisen ska bete sig i trafiken är; föredömligt, säkert, och taktiskt.

– Min ambition är ju så klart att alla våra poliser ska vara ett föredöme. Men hos oss precis som alla andra yrkesgrupper finns det undantag. Att det inte blinkas i korsning eller liknande men generellt tycker jag att alla kör väldigt bra och de är väldigt sällan som andra förare medvetet ignorerar våra uppmaningar, säger han.

Du utbildar ju polisinstruktörerna själva i utryckningskörning. Betyder det att du är Sveriges bästa förare?

– Nej, nej det kommer jag aldrig våga påstå, skrattar Anders Hallqvist.

ANNONS