Fartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle.
Fartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Bild: Efrem Lukatsky/AP/TT

Nya besked om trasiga fartyget – fast i Norge

Fartyget MV Ruby skulle segla genom danskt vatten med lotsassistans under helgen – men så blir det inte.

ANNONS

Ursprungsplanen var att en lots från danska Danpilot skulle gå ombord på MV Ruby under lördagen och gå av när fartyget passerat Gedser, på Falsters sydspets.

Men den planen har ändrats, rapporterar danska TV2.

Anne Heinze, Danpilots presschef, skriver till TV2 på söndagsmorgonen att bolaget inte har någon aktuell order på en lots, som har till uppgift att hjälpa och ge råd till ett fartygs befälhavare.

Enligt sajter som följer sjöfarten står fartyget mer eller mindre still utanför Norge.

Ingen ny information

Ruby befinner sig fortsatt utanför Norge på internationellt vatten, i väntan på instruktioner om färdväg.

Kustbevakningen har under söndagen inte någon ny information om vart fartyget är på väg, aktuell rutt eller annat kopplat till dess manöverförmåga.

ANNONS

– Vi följer utvecklingen genom löpande avstämningar med andra myndigheter och med Danmark framför allt, men även Norge, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen.

– I och med att fartyget ligger ganska långt från Sverige utför vi inte några operativa åtgärder i nuläget.

Lastades i Ryssland

Lastfartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador. I början av september gick fartyget på grund och sökte nödhamn i Tromsö i Norge. Det har därefter bogserats och delvis gått för egen maskin, med uppgiven destination Klaipeda i Litauen.

Fartyget MV Ruby har 20 000 ton ammoniumnitrat ombord. Det är en farlig kemikalie som bland annat låg bakom den omtalade megaexplosionen i Beiruts hamn i Libanon 2020 – men då i mycket mindre mängder.

Enligt Kustbevakningen klassas ammoniumnitrat som farligt gods, men bedömer att transporten är "en del av normalbilden". De tekniska problemen och att fartyget kan komma att bogseras i havsområden med intensiv trafik gör det dock viktigt att följa fartyget.

Transporter av ämnet är vanligt förekommande och sker till och från svenska hamnar dagligen.

ANNONS