Slarv och brister bakom vägraset

När vägbygget rasade samman vid Småröd den 20 december 2006, berodde detta på slarv! Allt för stor ansamling av fyllnadsmassor satte fart på kvickleran i området. Haverikommissionen riktar kritik mot Vägverket, Peab och Ramböll Sverige AB.

ANNONS
|

Det var de som hade huvudansvaret för vägbygget. Ett ögonvittne som talade med Bohusläningen strax efter raset, berättade hur han kom körande på parallellväg utmed gamla E 6. ”Plötsligt började E 6:an kalva och den asfalterade vägbanan vände sig upp och ned, få meter från vägen där jag själv körde”, berättade mannen. Grushög orsakade raset I chock stoppade mannen sin bil och började springa därifrån. Igår offentliggjorde Statens haverikommission sin slutrapport om vägraset. Man konstaterade då att skredet startade i vägbyggnadsområdets nordvästra del, inte så långt från dåvarande järnvägsmuséet i Småröd. Där hade vägbyggarna samlat en temporär fyllning till tryckbank. Högen hade byggts upp under hösten 2006. Till slut blev den helt enkelt för stor och tung, och blev till slut den avgörande faktorn till att skredet utlöstes, konstaterar haverikommissionen. Katastrofläge Därefter följde några fruktansvärda minuter, när hela vägen rasade samman i ett område 550 meter långt och 280 meter brett. Raset drog med sig Bohusbanan som löpte bredvid vägen. Tretton fordon med total 28 personer hamnade inom området för skredet. Endast en person skadades allvarligt. Fordonen skadades i varierande grad. Räddningstjänsterna i både Munkedal och Uddevalla ryckte ut. I mörkret gick inte hela området att överblicka. Innan man kände till olyckans omfattning, arbetade manskapet därför under stor press. Kritiken Undersöknings-resultaten visar på ”otillräcklig säkerhets-relaterad dokumentation” hos både byggherre, projektör och entrepenör, konstaterar haverikommissionen. Den konstaterar också att ”bygget varit alltför personberoende istället för att vara baserat på genomtänkt och erfarenhetsbaserad systemtillämpning utformad för det här projektet”. Arbetet utfördes med ”brister inom riskbedömning, ledning, styrning och uppföljning”, konstaterar kommissionen som också hävdar att skredriskerna underskattades Och den direkt utlösande faktor till raset var alltså en alltför stor ansamling i en enda hög med fyllnadsmassor. För att slippa samma typ av olycka en gång till rekommenderar haverikommissionen ett antal säkerhetshöjande åtgärder till Vägverket, Transportstyrelsen, Banverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Bland annat rekommenderas vägverket att tydliga krav ska ställas i framtiden, vid byggande i lutande terräng och där konsekvenserna kan påverkas av kvicklera.

ANNONS

ANNONS