Flygbolagen SAS och BRA ingår ett avtal där BRA kommer att börja flyga från Arlanda. Till vänster, Anko van der Werff vd för SAS och till höger, Per G. Braathen, ägare av BRA.
Flygbolagen SAS och BRA ingår ett avtal där BRA kommer att börja flyga från Arlanda. Till vänster, Anko van der Werff vd för SAS och till höger, Per G. Braathen, ägare av BRA. Bild: Christine Olsson/TT

Bra slutar flyga från Bromma

Flygbolaget Bra blir underleverantör till SAS och lämnar Bromma flygplats.
För resenärerna betyder det att SAS får monopol på vissa inrikeslinjer.

ANNONS

Avtalet sträcker sig över sju års tid och är värt sex miljarder kronor. För Bra betyder det samtidigt att bolagets trafik förflyttas från Bromma till Arlanda. En majoritet av svenskt inrikesflyg kommer därmed att utgå från just Arlanda.

– Tittar du på Köpenhamn, Oslo och Amsterdam har de alla bara en flygplats. Det har inte varit bra för svensk del med två flygplatser, säger SAS vd Anko van der Werff.

Hans kollega, Bra-ägaren Per G Braathen, poängterar samtidigt att avtalet är en förutsättning för bolagets överlevnad, eftersom Bra haft ekonomiska problem under en längre tid.

– Vi har varit i två rekonstruktioner sedan pandemins utbrott och vi får det inte att fungera finansiellt. Vi har varit på Bromma i 25 år och det är inte lönsamt att driva flygplatsen utan vi måste koncentrera oss på Arlanda, säger han och utvecklar:

ANNONS

– Vi måste anpassa oss till framtiden. Det här kommer att rädda svenska jobb.

Jobb försvinner

En hel del jobb kommer dock inte att räddas. Per G Braathen uppger för TT att 60–70 medarbetare kommer att varslas, främst medarbetare som är knutna till verksamheten på Bromma.

Flygplatsen har sedan tidigare ett avtal med Stockholms stad som löper ut i slutet av 2038. Planen har varit att flygplatsen då ska vara avvecklad.

När nu Bra nu lämnar Bromma redan i december betyder det att merparten av den kommersiella flygtrafiken försvinner från flygplatsen. Kvar finns bara Finnair och en liten regional aktör, Västflyg.

– Jag tror inte att flygplatsen överlever utan oss, säger Per G Braathen.

Utökat linjenät

För SAS, som också har haft stora ekonomiska utmaningar och som numera har nya ägare, betyder affären att man får ett utökat linjenät. Antalet dagliga flighter till och från Göteborg utökas till exempel från sju till tio.

– Marknaden för inrikestrafik har inte fungerat så som vi önskat. Den har inte tagit fart än efter covid. Nu får vi bättre anslutningar, säger Anko van der Werff.

På vissa destinationer, exempelvis Ängelholm och Ronneby, blir dock SAS och Bra ensam aktör och får monopolstatus. Frågan är vad det betyder för framtida biljettpriser.

ANNONS

– Vi kommer att erbjuda olika biljettpriser och kommer nu att kunna ge fler valmöjligheter när det gäller avgångar, säger Per G Braathen.

Fakta: SAS nya linjenät

Samgåendet mellan Bra och SAS innebär fler avgångar från Arlanda enligt följande:

Visby – 8 avgångar (2 tidigare)

Göteborg – 7 (10)

Malmö – 7 (4)

Ronneby – 5 (3)

Luleå – 9 (7)

Ängelholm – 5 (4)

Umeå – 7 (6)

Fakta: Avtalet om Bromma flygplats

Det nuvarande avtalet mellan Stockholms stad och staten gäller under perioden den 1 januari 2008 till och med den 31 december 2038.

Uppsägning måste ske senast tre år före avtalstidens utgång.

Frågan om att säga upp avtalet kommer att behandlas av kommunfullmäktige i år.

Enligt det rödgröna styret är planen att flygplatsen ska vara avvecklad och området sanerat senast 2038.

Källa: Stadsledningskontoret

ANNONS