”<a href="https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Please_State_the_Nature_of_the_Medical_Emergency.ogg" id="link-29a2162f5fe71193c1a85fc93a3e3236">Please state the nature of your medical emergency</a>.” Vill vi ha robotar i medicinen?
”Please state the nature of your medical emergency.” Vill vi ha robotar i medicinen? Bild: Alex Knight

Malin Lernfelt: Låt inte chatrobotarna ta över i sjukvården

Regionerna pumpar in miljardbelopp i olika digitala vårdlösningar. Allt för ofta fungerar dessa illa och kan till och med vara farliga. Den som ringer 1177 bör mötas av en erfaren sjuksköterska, inte av en bot.

ANNONS

Det är som ett mantra. Pressade regionpolitiker från norr till söder sjunger digitaliseringens lov så snart de ska förklara hur de ska hantera framtidens vårdbehov samtidigt som nedskärningar och bemanningsproblem är ett faktum.

Som en del i denna upphaussade digiframtid ersätts nu i nästan hela landet kontakten med en sjuksköterska när man ringer 1177 med en chattbot. 19 av 21 regioner har tecknat avtal som ger dem tillgång till en tekniklösning av Investorbolaget Platform24.

På företagets hemsida är det peppigt värre. “Upptäck hur vi kan vara din partner på resan mot ”Destination: smidig vård” skriver de. Platform24 tror också att “bara sanna innovatörer kan bana väg inom vården”.

ANNONS

När människor i behov av vård och råd ringer in möts de av en bot och får svara på en rad frågor. Sedan slussas de vidare - om boten inte anser att det räcker med egenvård. Enligt Platform 24 följer den digitala triageringen de medicinska riktlinjerna och “prioriteringen av patienterna sker automatiskt och opartiskt via en chattbot”. Vilket rimligtvis är problematiskt eftersom sjukvård inte kan utföras på löpande band och varje situation är unik. En erfaren sjuksköterska kan i de flesta fall både höra på patienten hur illa läget är och har kunskapen att ställa rätt följdfrågor utifrån det varje individ förmedlar. Vilket inte en chatbot kan. Något Region Jämtland Härjedalen upptäckte efter en missad hjärtinfarkt då systemet inte klarade att hantera både akuta och kroniska tillstånd samtidigt.

Vid en stickprovskontroll då en grupp sjuksköterskor och läkare klickade sig igenom tjänsten med tänkta diagnoser konstaterades också allvarliga brister. Var tredje fall under- eller övertriagerades. Undertriagering, det vill säga att en bedömning felaktigt görs att patientens vård kan anstå, kan vara livshotande.

Det är knappast “sanna innovatörer” vården behöver

Häromveckan avslöjade dessutom SVT att det finns en hemlig rapport som ligger bakom att Västra Götalandsregionen i somras stoppade chattbotsystemet. I rapporten står bland annat att ”tjänsten kan uppfattas som otillräcklig, ologisk och svår att förstå” och att triagen inte “är utformad för att hantera flera symtom eller tidsförlopp” (SVT 24/10).

ANNONS

Att regionerna å ena sidan sparar in på vårdpersonal men å andra sidan är beredda att pumpa in miljardbelopp i undermåliga digitala system är djupt oroande. Det är knappast “sanna innovatörer” vården behöver utan trygg och säker vård som utgår ifrån vårdprofessionernas kompetens och erfarenhet. Gärna digitalisering. Men inte framhetsad av it-konsulter och besparingsiver som hotar patientsäkerheten.

Regioner som använder eller planerar att införa chattbot via Platform24:

Skåne, Västra Götaland, Halland, Dalarna, Jämtland Härjedalen, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Gävleborg, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Värmland, Västmanland, Örebro, Östergötland, Uppsala, Sörmland och Gotland

ANNONS