Rätt att vara förbannad. Sotenässkolans rektor Annika Sjöberg beskrev vad som hände efter att flera elever berättat att de använt droger i en uppmärksammad text på Facebook.
Rätt att vara förbannad. Sotenässkolans rektor Annika Sjöberg beskrev vad som hände efter att flera elever berättat att de använt droger i en uppmärksammad text på Facebook. Bild: Julia Forsberg

Karl af Geijerstam: Bristande samarbete drabbade barnen i Sotenäs

Det är ett misslyckande för samhället att en rektor helt ensam ska behöva lösa problem som behöver samverkan mellan många olika samhällsaktörer.

ANNONS
|

När rektor Annika Sjöberg på Sotenässkolan försökte få kontakt med socialtjänst och polis efter att flera elever berättat om missbruk av droger fick hon inga svar och ingen dök upp på skolan. Detta trots att läget var akut: flera elever hade kommit till skolan, påverkade av droger.

När Bohusläningen träffar Annika Sjöberg några dagar efter händelsen är hon irriterad och förbannad. Skolan får göra andra myndigheters jobb och kan inte lägga tid och resurser på skolans uppdrag: att undervisa. Den tillförordnade omsorgschefen i Sotenäs, Håkan Sundberg, är självkritisk. Samarbetet har brustit och nu arbetar man på att ”täppa till hålen” i det samarbete mellan skola, socialtjänst och polis som uppenbarligen inte har fungerat.

ANNONS

Många föräldrar och lärare har nog blivit överraskade, eller rent av chockade, av det som har hänt. Att elever i yngre tonåren kommer till skolan efter att ha rökt hasch är minst sagt allvarligt. Det finns uppenbarligen personer i Kungshamn som inte har några moraliska hinder för att sälja droger till barn (och kanske säljer de vidare till varandra). Barnen har tydligen också ekonomiska resurser att betala för drogerna. Dessutom finns det en attityd bland barnen att hasch är helt okej att testa och använda. Annars så skulle de ha tackat nej till ”erbjudandet” från försäljarna.

Det återstår att se hur pass utbrett som missbruket har varit. Enligt uppgift till Bohusläningen finns tolv orosanmälningar hos socialtjänsten. Förhoppningsvis kan socialtjänsten göra insatser som hjälper barnen att säga nej till droger. Arbetet är inte lätt. Det kräver samtal med barnen och vårdnadshavarna som handlar om attityder men också om problem som barnen kan uppleva i familjen, på fritiden och i skolan. Många arbetstimmar kan gå åt till detta. Möjligen kan detta också leda till ökade kommunala utgifter, men sociala insatser av det här slaget är en investering för framtiden.

Barnens droganvändning är inte det enda som är oroväckande i den här historien. Den ensamhet som rektor Annika Sjöberg upplevde denna torsdag är tyvärr ett talande exempel på den svåra arbetssituation som landets rektorer har. Beskrivningen av de samtal som hon hade med polis, socialtjänst och 112 denna förmiddag, samtidigt som hon måste kommunicera med oroliga föräldrar, som är upplagd på hennes Facebook-sida är uppseendeväckande. Samtidigt som hon ska arbetsleda personal får hon ingen konstruktiv respons från myndigheter som måste kunna rycka ut vid akuta händelser.

ANNONS

”När skall vi hinna fokusera på kunskap när vi samtidigt skall göra andra myndigheters arbete?” undrar Annika Sjöberg med rätta. Att skolans personal ensamma fick ta tag i dessa problem visar på en oförmåga och bristande beredskap hos flera aktörer i samhället. Denna oförmåga drabbar de barn som behöver samhällets stöd och insatser. Det är deras hälsa och välbefinnande som borde stå i fokus.

LÄS MER:Fler rektorer måste stanna kvar på jobbet

LÄS MER:Elever i Sotenäs kom drogpåverkade till skolan

ANNONS