Skolbuss, skolskjuts, busstrafik, Kampenhof, buss, Uddevalla, Västtrafik
Något av det mer anmärkningsvärda är att man inte ens tycks försöka hitta en lösning för gymnasieeleverna, menar debattörerna. Bild: Svea Bergstrand

Veckobrevet innehöll väldigt lite av goda nyheter

För övrigt handlade informationen mest om att förklara att de försämringar man upplever beror på att skolskjutsen är stängd, menar debattörerna för Centerpartiet.

ANNONS
|

Efter det kaos som präglat skolskjutstrafiken under läsårets första veckor i Uddevalla, kom i fredags det första veckobrevet ut som ska hålla föräldrar informerade om hur man arbetar med att förbättra situationen för alla som drabbats negativt.

Tyvärr innehöll detta veckobrev väldigt lite av de goda nyheter man kanske hade hoppats på. En lösning för hur elever ska kunna stanna kvar på läxhjälp ska komma hem så småningom, men detta var också det enda man kan kunde presentera att man arbetade på.

För övrigt handlade informationen mest om att förklara att de försämringar man upplever beror på att skolskjutsen är stängd, och att endast elever som är berättigade till skolskjuts får åka med. Något av det mer anmärkningsvärda är att man inte ens tycks försöka hitta en lösning för gymnasieeleverna.

ANNONS

Centerpartiet i Uddevalla varnade från första början om att detta skulle bli en konsekvens men den varningen viftades bort. Sedan man tog beslutet att skolskjutsarna skulle köras i kommunal regi har man hela vägen lovat att detta inte skulle innebära några negativa konsekvenser för våra gymnasieelever.

De skulle få åka med skolbussarna. Kommunen ansvarar själv för regelverket kring bussarna så att låta elever på gymnasiet åka med skulle inte vara något problem. Så har det dock inte blivit, utan i stället konstaterar man att endast grundskolan är berättigad till skolskjuts och går man i gymnasiet kan man i vissa fall vara berättigad till elevresa, vilket innebär att man får ett Västtrafikkort.

För många elever hjälper ju inte detta, eftersom bussarna som passerar deras hållplatser inte körs av Västtrafik utan numera är skolbussar i kommunal regi. Vad hände med löftet om att kommunen själv bestämmer vilka som får åka med bussarna? En elev på gymnasiet räknas som en vanlig kollektivtrafikresenär och har inte rätt att åka med skolbussen vid stängd skolskjuts.

Detta var känt redan när beslutet togs men då sas det att detta kunde man komma runt, och om det i något fall är värt att tänja på ett regelverk så är väl detta ett sådant fall. Man var man inte så noga med lagar och regler när man bildade ett nytt bolag för att komma runt lagen om offentlig upphandling.

ANNONS

När det gäller att få livet att fungera för familjer på landsbygd däremot, då sätter plötsligt regelverket käppar i hjulen. Vi i Centerpartiet i Uddevalla anser fortfarande att en öppen skolskjuts upphandlad via Västtrafik är det absolut bästa alternativet. Att göra den upphandlingen i efterhand, som en tilläggsbeställning, blir sannolikt mycket dyrare än om man gjort rätt från början. Trots detta anser vi att man bör undersöka den möjligheten.

Inte förrän vi får på bordet vad en sådan tilläggsbeställning skulle kosta kan man väga det mot nyttan för våra kommuninnevånare. Detta är dock hur som helst inte gjort i en handvändning och i det läge vi befinner oss idag så är det minsta man kan göra att hålla löftet man gav våra gymnasieelever och låta dem åka med skolbussarna.

Camilla Johansson

gruppledare C Uddevalla

Jennie Ekland

vice gruppledare C Uddevalla

ANNONS