Han släpades efter bussen

ANNONS
|

- Jag har den här skon att tacka för mitt liv, säger Linus Östling. Hade jag haft en sko med snören, en sko som satt bättre, hade jag aldrig lyckats dra foten ur skon och då hade jag varit död nu, eller åtminstone svårt skadad.

När Östling var på väg till jobbet på Fässbergsgymnasiet i Mölndal i fredags morse utrymdes bussen på linje 19. Passagerarna gick över till en buss på linje 18.

Östling blev sist. Just när han skulle kliva på gick dörren igen. Han fastnade med vänstra foten mellan dörrbladen, bussen körde i väg och han lyckades hoppa några meter på ett ben innan han föll omkull och släpades efter bussen.

ANNONS

- För en gångs skull hade jag ett par skor utan snören som är lätta att ta på och av, säger Östling. Jag lyckades vrida foten ur skon och dra ut foten genom dörren. Jag blev liggande på asfalten, mörbultad och chockad men i övrigt oskadd.

- Hade bussen svängt hade jag troligen hamnat under bakhjulet och blivit överkörd.

Flera passagerare uppmärksammade händelsen och skrek till chauffören att stanna vilket han också gjorde. Ett par passagerare kom ut och hjälpte upp Östling på benen och överlämnade skon som låg kvar innanför dörren till honom.

Han linkade fram till framdörren för att prata med chauffören men fick varken en ursäkt eller en fråga om hur han klarat sig.

- Han ansåg att jag försenat resan och att han inte kunde hålla tidtabellen, det var en fruktansvärd utskällning, säger Östling.

- Sen stängde han dörren och körde i väg.

Östling, fortfarande chockad, fick ta sig till jobbet med en senare buss. Han ringde Västtrafik som beklagade vad han varit med om och i måndags gjorde han en polisanmälan.

Lars-Olof Nyquist, trafikchef på GS Buss, ser mycket allvarligt på händelsen.

- Vi beklagar verkligen det som hände Linus, säger han. Det var väldig tur att det ändå gick så väl, att Linus klarade sig så gott som oskadd.

ANNONS

- Chauffören blev chockad och betedde sig väldigt olämpligt, han vill gärna be Linus om ursäkt.

Chauffören skulle dessutom ha inväntat trafikförman innan han fått tillstånd att köra vidare eller fått avlösning.

Hur olyckan kunnat inträffa är ännu oklart.

- Enligt den kontroll Volvo genomfört av bussen efter olyckan fungerade dörrarna och klämskydden, säger Nyquist. Det som hände borde inte kunna hända, dörren skall inte kunna gå igen och bussen skall inte gå att köra med en fot eller ett ben i dörröppningen.

Volvo och GS Buss kommer inom kort att genomföra en rekonstruktion av olyckan.

ANNONS