Folksamling när träd lyfts i Haga.
Folksamling när träd lyfts i Haga.

Det finns redan Västlänksbeslut

ANNONS
|

Trafikverket och länsstyrelsen struntar i miljölagstiftningen, ignorerar att det inte finns några lagakraftvunna beslut och försöker smygstarta Västlänksbygget, hävdade Martin Wannholt, kommunalråd Samverkande göteborgare och en rad andra Västlänksmotståndare på GP Debatt.

Läs debattartikeln: Trafikverket och Länsstyrelsen väljer att strunta i miljöbalken

Bland annat hävdar debattörerna att ledningar nu ska grävas upp och träd i Hagaområdet provlyftas utan tillstånd.

- Vi har sökt dispens för biotopskyddet i samband med att lyfta träd i Allén, och vi har fått verkställande beslut från länsstyrelsen, säger Karin Malmquist, projekteringsledare för Haga station på Trafikverket.

ANNONS

Trafikverket är nu inne i en del av projekteringen där man undersöker marken, berget, grundvattennivåerna och träden. Enligt debattörerna så avhänder sig Trafikverket det juridiska ansvaret genom att lägga ut de förberedande jobben på entreprenad.

- Vi frånsäger oss inget juridiskt ansvar. Vi har ansökt om de tillstånd vi behöver ha, och det gör vi med hjälp av de överenskommelser vi har med lednings- och markägaren. Vi behöver inga andra tillstånd, säger hon, och berättar att Trafikverkets jurister nu nagelfar debattartikeln.

Den största lednings- och markägaren är Göteborgs kommun, som gett klartecken, konstaterar Karin Malmquist.

Martin Wannholt som är på resande fot säger i en mejlintervju till gp.se:

- Denna fråga kommer att genomgå juridisk prövning då vi hävdar att även de förberedande åtgärderna är av den arten att de kräver tillstånd då de utgör en integrerad del av projektet.

Länsstyrelsens samhällsdirektör, Christer Abrahamsson, tillbakavisar också kritiken.

- Att länsstyrelsen och Trafikverket skulle strunta i miljöbalken är ju inte sant. En av våra grundförutsättningar i arbetet med Västlänken är att utgå från miljöbalken, plan- och bygglagen och annan lagstiftning kopplad till detta, säger han

ANNONS

- De hävdar att inga lagakraftvunna beslut finns, men så här stora nationella projekt följer en beslutsgång. Regeringen har sedan tidigare gett tillåtlighet till Västlänken – det är ett beslut. En järnvägsplan som ska fastställas av Trafikverket lämnades in i september, därefter kommer det att tas ett hundratal olika beslut bland annat av länsstyrelsen i fråga om miljöbaken och kulturmiljölagen, säger han.

Att länsstyrelsen inte skulle agera som tillsynsmyndighet är inte heller korrekt, menar Abrahamsson.

- I större arbeten i anslutning till Västlänken har vi en skyldighet att agera tillsyn, men inte för mindre arbeten. I de förberedande åtgärderna söker Trafikverket tillstånd för vissa delar, andra behöver de inte tillstånd för. Det är helt enligt regelverket.

Martin Wannholt konstaterar:

- Vi har inte hävdat att man struntar i miljöbalken i alla avseenden, utanavser tillstånd för de förberedande arbetena.

Västlänksmotståndarna gör gällande att underlaget för regeringsbeslutet var begränsat när det gäller den miljöförstörande verksamheten, och att senare lagskärpningar inte skulle ha gett klartecken för Västlänken.

Men Christer Abrahamsson konstaterar att tillåtlighetsprövningen som gjorts av regeringen gäller fullt ut.

ANNONS

Västlänksmotståndarna hävdar också att ytterligare 1000 träd kommer att försvinna i Västlänksbygget.

- Jag bedömer att det handlar om ytterligare 100 till 200 träd som vi inte kartlagt i dag, säger Karin Malmquist.

Den uppgiften är inte sann, enligt Martin Wannholt.

- Trädplans siffror efter att de har haft möte med Trafiksäkerhetsverket. Det handlar om alla de träd som inte är planterade, utan vilda, men som berörs av Västlänken. De värderas inte och ersätts inte.

Läs också: Träd lyftes på prov inför flytten

ANNONS