Volvos nya reklamfilm får kritik

ANNONS
|

Volvo Cars nya reklamfilm Vintersaga är en uppföljare till kampanjerna med Zlatan Ibrahimovic och Robyn. I den fyra minuter långa filmen dyker flera kändisar upp, som Emma Green, Börje Salming, Jason Diakité.

Musiken till filmen är en version av Ted Ströms Vintersaga från 1984, gjord av Amanda Bergman (som tidigare använde artistnamnet Hajen) och Oskar Linnros. Skillnaden är att den sista versen i den klassiska sången inte är med, den med textrader om en överdos på Skärholmen, fylla och frusna drömmar i monarkin.

Detta kritiserade under måndagen kulturjournalisten Martin Aagård i Aftonbladet, som menar att Forsman & Bodenfors är en "feg och okänslig reklambyrå" eftersom de valt bort sista versen:

ANNONS

"När det är dags för den tredje, tårfyllda versen – den som alla vet handlar om fylla, en överdos i Skärholmen och frusna drömmar i monarkin – då ersätts texten med lite glesa elektrobeats", skriver Aagård i Aftonbladet och menar att allt som blir kvar är en pinsam och patriotisk historia.

I en intervju med branschtidningen Resumé berättar projektledaren för filmen, Anders Bothén på Forsman & Bodefors, om arbetet:

– Vi vill lyfta fram ett vackert och lite vemodigt Sverige och de unika förhållanden vi har i vårt land. De påverkar och formar oss alla, och även Volvo när de utvecklar sina bilar. Ambitionen har även varit att visa upp skiftande bilder av Sverige och de medverkande i filmen har varit i eller i närheten av sina hem eller uppväxtmiljöer, säger han till Resumé.

När GP ber om Anders Bothéns kommentar på kritiken från Aftonbladet, svarar han via mejl:

"Vintersaga handlar om väldigt specifika platser i Sverige, i princip varje rad i texten berättar en ny historia på en ny plats. Till den här filmen lyckades vi få ihop 11 inspelningsdagar, vilket är mycket för en reklamfilm. Trots många inspelningsdagar hann vi inte besöka alla platser som texten nämner i de två första verserna, men fick ändå ihop något väldigt fintsom vi tycker bildar en bra helhet och speglar det Sverige vi vill förmedla.Hade vi siktat på att bildsätta alla tre verserna hade tiden helt enkelt inte räckt till.

ANNONS

Vi tyckte att de första två verserna bildade en bra helhet och bild av vad vi ville berätta och i samband med att vi insåg att vi inte kunde visualisera hela texten var valet enkelt."

ANNONS