Saabs säljprocess ett steg framåt

ANNONS
|

Det finns mellan elva och 14 intressenter på Saab Automobiles konkursbo. Av dem vill sex, sju åt helheten i en eller annan form.

Intressenterna har fått en tidsplan att förhålla sig till, men den vill inte konkursförvaltarna berätta om öppet, meddelade de på dagens pressträff. Men Anne-Marie Pouteaux konstaterar att "de inte får så lång tid på sig".

Fortfarande håller förvaltarna fast vid att man vid februari månads slut ska ha en klar bild över om det verkligen är möjligt att få till en helhetslösning som innebär att det blir tillverkning i Trollhättefabriken igen

Dokumenten som intressenterna nu får titta på innehåller bland annat en inventering av de tre konkursade Saab-bolagens tillgångar och hur olika avtal är utformade.

ANNONS
-Det motsvarar åtskilliga hundratals pärmar, tusentals dokument, säger Hans L Bergqvist.

Sedan ska förvaltarna utvärdera buden för att se vilka man ska gå vidare med.

Det har redan lämnats in så kallade indikativa bud från 2-3 stycken. De är inte bindande utan kan mer ses som en tydlig intresseanmälan. Ingen intressent har hoppat av och det förs enligt förvaltarna inte mer intensiva samtal men någon framför någon annan.

Utbetalningen av lönegarantin till de tidigare Saabanställda har inte gått som planerat och fortfarande, drygt två månader efter konkursen, finns det personer som inte fått ut allt.

Enligt konkursförvaltarna handlar det om ett mindre antal, främst tjänstemän, där nivåerna på bland annat semesterersättningar ännu inte har räknats ut.

-Lönesystemet som Saab har använt har sina begränsningar vilket gör att vi måste kontrollberäkna mycket, säger Hans L Bergqvist.

Lönegarantin trädde i kraft när Saab Automobile och dotterbolagen Saab Powertrain och Saab Tools gick i konkurs den 19 december. De över 3 000 anställda hade då inte fått sin novemberlön.

Varje person kan få maximalt 171 200 kronor vilket gör att det är olika tidpunkter som gäller för när man slår i taket.

-Det har blivit mer tidsutdraget än vi normalt hade beräknat. Det är på gång och vi vill gärna lugna de anställda med att arbetet fortskrider, säger Bergqvist.

Strax under hundra personer jobbar kvar på Saab och avlönas av konkursboet, antingen för att sköta underhållet av fabriken eller hjälpa förvaltarna.

-Antalet förändras hela tiden eftersom en del av dem väljer att sluta själva, säger Anne-Marie Pouteaux.

Båda förvaltarna betonar att det inte finns någon risk att konkursboet får slut på pengar.

ANNONS