Så dyr blev Supermatchen

ANNONS
|

Spekulationerna om hur mycket matchen mellan de två storlagen Barcelona och Manchester United kostade är över. Inför fullsatta läktare på Ullevi spelades träningsmatchen den 8 augusti i år och spanska medier har påstått att Barcelona ensamt fått 15 miljoner kronor för att komma till Göteborg.

Det kommunala bolaget Gotevent, som arrangerade matchen, har hittills vägrat kommentera summorna med hänvisning till affärssekretess.

GP kan nu avslöja de hemliga avtalen och utbetalningarna till lagen och agenterna.

Slutnotan för Gotevent kommer att hamna på en bra bit över 25 miljoner kronor:

• Till Barcelona: 10 miljoner kronor (varav artistskatt 15 procent)

• Till Manchester United: 10 miljoner kronor (varav artistskatt 15 procent)

ANNONS

• Till två internationella agenter, Joshua Thomson och Geir Andersen: 850 000 kronor

• Till Göteborgsföretaget Akbari Sport & evenemang för konsultationer och ombyggnationer inne på Nya Ullevi: 4,7 miljoner kronor (varav moms 945000)

• Därutöver en större post övriga kostnader såsom hyra för Ullevi på dryga halvmiljonen och poliskostnader på 200000 kronor. Fortfarande är inte alla interna fakturor klara, bland annat kostnader för personal, vakter vid lagens träningar och kringarrangemang på Ullevi.

- Lagen är inte gratis. De tio största klubbarna i Europa kostar mellan sex och tolv miljoner kronor. Så det är mycket pengar, säger Gotevents arenachef Jonas Georgsson.

Det var till honom som Affe Akbari, en doldis för de flesta göteborgare, men sedan flera år välkänd både hos Gotevent och det kommunala evenemangs- och pr-bolaget Göteborg & co som idéspruta och arrangör, kom i början av året och presenterade idén om Supermatchen.

Hockeymatchen på Ullevi, EM-festen på Heden och storbildsvisning av EM-fotboll på Gamla Ullevi är bara några av evenemangen som bär Affe Akbaris signum.

- Mitt jobb är att komma på galna idéer och vårt tema är att det ska vara visionärt konkret, säger Affe Akbari.

Och vänskapsmatchen mellan två av världens bästa fotbollslag beskriver han som ett måste, något de bara var tvungna att göra.

ANNONS

- Det finns inte, det är fantasi! Inne på fotbollsplanen kostade spelarna 8 miljarder ihop. Det är mer än Mona-Lisa, säger han i dag, fortfarande exalterad över sin egna idé.

Arenachefen Jonas Georgsson var inte svårövertalad. Gång på gång hade Gotevent misslyckats med att få till en match mellan IFK Göteborg och ett internationellt storlag, bland annat italienska Milan. De internationella giganterna krävde bättre motstånd och nu såg bolagets ledning chansen att lansera något nytt och samtidigt ta tillbaka Ullevis position som svensk storfotbollsarena.

För att över huvudtaget få till en kontakt med storlagen anlitades den New York-baserade agenten Joshua Thomson. De flesta storlagen i Europa ägnar numera tiden mellan säsongerna till världsturnéer med arrangerade matcher mot betalning. Joshua Thomsons företag Sports Initiatives affärsidé är att föra samman storlag inom fotboll, baseboll och basket för lönsamma vänskapsmatcher.

Thomson var samtidigt särskilt lämpad för uppdraget i Göteborg, då han i många år ansvarat för Barcelonas internationella affärer.

- När Joshua ringer Barcelona så svarar Barcelona, förklarar Affe Akbari.

Agentens huvuduppgift blev att få till avtalet mellan laget och arrangören. För jobbet fick Joshua Thomson och en europeisk kollega, norrmannen Geir Andersen, 850 000 kronor.

Geir Andersen skötte kontakterna i Europa, enligt de inblandade. Han är en av Norges mest kända evenemangsarrangörer och står bakom en mängd stormatcher men också buskisföreställningar, stadsfestivaler och rockkonserter. Bland annat har han flera gånger fått det engelska Premier League-laget Liverpool att spela vänskapsmatcher mot lokala norska lag. Inte sällan finansierat med skyhöga biljettpriser.

ANNONS

Nu i efterhand säger Affe Akbari att han gärna hade sluppit utgiften för agenterna. Och skött kontakterna med lagen själv.

- Då hade vi tjänat mer. Men vi hade inte klarat oss utan dem. Om vi gör två–tre supermatcher till kan vi göra det själva, men inte nu, säger han.

För att visa att de var seriösa arrangörer och för att finslipa detaljer åkte Jonas Georgsson och Affe Akbari både till London där Manchester United har sitt kommersiella kontor och till Barcelonas arena Camp Nou där lagets gigantiska marknadsavdelning med 300 anställda ligger.

För arrangörerna var det viktigt att få så stora garantier som möjligt för att stjärnor som Messi och Rooney skulle spela. Inte minst för att slippa en svekdebatt om att fans betalt dyra biljetter för att se sina idoler som sedan aldrig dök upp.

- Det står väldigt tydligt i avtalet att bästa laget ska spela, men vad ska vi säga om Messi är skadad och läkaren har sagt det? Vad fan ska jag säga? Då är det personliga mötet och handslaget avgörande för att lagen inte ska plocka bort stjärnorna, säger Affe Akbari.

En annan garanti göteborgarna ville ha var att Supermatchen skulle ha en vinnare, vilket inte fanns med i avtalet. En överenskommelse slöts därför om att vid oavgjort efter full tid skulle matchen avgöras med straffar.

ANNONS

Vid ett extrainkallat möte den 26 juni, med sex veckor till avspark, gav Gotevents politikerledda styrelse vd:n Thomas Torkelsson i uppdrag att underteckna avtalen med Manchester United och Barcelona.

- I vanliga fall behöver man sex månader för att genomföra ett sådant här evenemang. Det snurrade snabbt i slutet, säger Jonas Georgsson.

Redan två dagar efter beslutet, den 28 juni, gjordes den första delbetalningen till Manchester Uniteds konto om en halv miljon euro. Den skulle följas av ytterligare tre delbetalningar till lagen de närmaste veckorna.

På matchdagen den 8 augusti hade det kommunala bolaget fört över totalt en miljon euro till vardera klubblags kassor.

Affe Akbaris företag Sport & evenemang hade i uppdrag att sköta all projektledning, marknadsföring, försäljning av tv-rättigheter och reklam samt att få upp två tillfälliga ståplatsläktare strax intill planen. Med läktarna kunde en större publik tas emot samtidigt som åskådarna kom närmare planen och spelet. Enligt Akbari ska 21 personer ha jobbat dubbla skift, dag som natt, veckan före matchstart för att få in de 16000 extra åskådarna.

Akbari vill inte berätta hur mycket hans företag tjänade på Supermatchen, mer än att vinsten inte blev så stor som han hade hoppats. I stället vill han blicka framåt mot nästa supermatch som han hoppas blir av. Då tror han att både Sport & evenemang och Gotevent kommer att tjäna mer pengar.

ANNONS

- Annars hade jag inte gjort det igen, säger han.

Gotevents målsättning för Supermatchen var ett överskott på 400 000 kronor. Men trots att enbart biljettförsäljningen omsatte 24 miljoner kronor är det i dag osäkert om resultatet hamnar på plus.

- Det är inte så att Gotevent har tjänat miljoner på det här, säger Jonas Georgsson.

Trots det ser han sommarens match som en bra investering för Ullevi som arena, att man har fått en ny typ av evenemang som går att överföra även till andra idrotter. Och upprepar flera gånger att det är bra för stan.

- Även om det är en liten affär för oss, tror jag att det är en fantastiskt bra affär för Göteborg, säger han.

Då är det underordnat att evenemanget inte ger plus i reda pengar?

- Ja, det ger ändå plus för stan. Och framför allt är det en bra upplevelse för dem som var här.

Men hur många evenemang kan man arrangera som inte går med vinst?

- Inte så många och målsättningen är att alla ska gå runt.

Biljetterna till Supermatchen släpptes i två omgångar. De sålde slut i princip direkt och sammanlagt såg 47 141 personer Barcelona och Manchester United spela 0–0 efter full tid, 2–0 efter straffläggning.

ANNONS

Om rusningen efter biljetter hade uteblivit skulle fotbollslagen, Gotevent och Sport & evenemang tillsammans dela på risken. Enligt avtalet skulle lagen få mindre betalt vid dålig försäljning.

Även resultatet delas upp, men bara mellan Gotevent och Sport & evenemang. Vid ett eventuellt överskott får Sport & evenemang tjugo procent av vinsten från evenemanget, men företaget har också i avtal förbundit sig att ta lika stor del av förlusten vid ett eventuellt underskott.

Det är en stor risk som Gotevent som kommunalt bolag tar. Var du aldrig orolig?

- Nej, det enda jag var lite orolig för var gräset, säger Jonas Georgsson.

Fanns det någon som ifrågasatte att lagen fick sammanlagt över 18 miljoner kronor?

- Det är klart att vi hade de diskussionerna. Men jag tittade lite hur det hade sålt på andra matcher och med inputen från agenten plus den erfarenhet som fanns på Gotevent kände jag mig ändå ganska trygg. Jag hoppas att vi får till en sådan här match igen och då hoppas jag att jag känner mig ännu tryggare.

Kommer vinstkravet att öka då?

- Vi får göra en riskanalys och väga varje evenemang som vi har. Så är det med all business man håller på med.

ANNONS

Om Gotevent hade valt att låta Supermatchen betala marknadsmässig hyra för Ullevi enligt de avtal bolaget har med andra arrangörer hade kostnaderna blivit betydligt högre.

Till exempel fick Svenska fotbollförbundet hösten 2010, betala 1,5 miljoner kronor inklusive moms när Sverige mötte Tyskland i en fotbollslandskamp på Ullevi. Konsertarrangören Live Nation betalade i somras 1,9 miljoner inklusive moms för att hyra ett konsertanpassat Ullevi för Madonna - med betydligt mindre publik.

Gotevent AB är ett helägt bolag till Göteborgs kommun och ansvarar för att genomföra evenemang på Ullevi, Scandinavium och Gamla Ullevi. Gotevent ansvarar även för Valhallabadet.

Gotevent äger i sin tur Gamla Ullevi AB, där Jonas Georgsson är vd.

Bolaget har 130 medarbetare.

Omsättningen är cirka 120 miljoner kronor.

Ordförande i Gotevents styrelse är Anna Johansson (S), vice ordförande Christer Holmgren (M).

Arrangerad vänskapsmatch mellan FC Barcelona och Manchester United, på Ullevi den 8 augusti 2012

Målresultat: 0 - 0 efter ordinarie tid. 2 - 0 till Barcelona efter straffar.

Publik: 47 141

Manchester Uniteds trupp: De Gea, Lindegaard, Ferdinand, Keane, Vidic, Anderson, Carrick, Nani, Powell, Lingard, Scholes, Valencia, Young, Berbatov, Hernandez, Kagawa, Macheda, Rooney, Welbeck.

FC Barcelonas trupp: Valdés, Pinto, Dani Alves, Piqué, Fábregas, Puyol, Xavi, Villa, Iniesta, Alexis, Messi, Mascherano, Sergio, Pedro, Jordi Alba, Afellay, Adriano, Fontàs, Montoya, Bartra, Tello, Ilie, Sergi Roberto, Rafinha

Matchen TV-sändes i bland annat TV4

ANNONS