Branschmässa om kaffe i Göteborg

ANNONS
|

Det är i juni 2015 som mässan arrangeras av SCAE, Speciality Coffee Association of Europe, i Svenska Mässan i Göteborg.

I konkurrens mellan 60 olika ansökningar så valdes tre städer ut som värdar för åren 2014 – 2016. Förutom Göteborg var det Dublin och Rimini.

Ihärdigt uppvaktande av SCAE

Processen att övertyga om Göteborgs fördelar som värdstad har varit lång. Budet lämnades för över ett år sedan och organisationen gjorde sedan ett grundligt besök i Göteborg.

– De besökte hotell och mässlokalerna, men träffade också våra stjärnkockar och givetvis några av de bästa kaféerna. Jag tror det var samverkan mellan oss och hela branschen som imponerade mest, säger Anna Hylander på Göteborg & Co som varit projektledare.

ANNONS

Arbetet med att övertyga SCAE om Göteborgs fördelar har involverat många inom restaurang, hotell och kafébranschen. Men en viktig del är att ha kontakter direkt in i organisationen.

– En av mina anställda sitter i det som kallas Brand Committé, och jag har själv varit med på en hel del mässor och tävlingar. Det ger bra kontakter. Men jag hade aldrig engagerat mig i detta om inte Göteborg & Co och andra aktörer i staden hade dragit ett stort lass, säger Matts Johansson som äger och driver da Matteo.

På sin webbsida skriver SCAE att teamet i Göteborg har jobbat hårt på sitt anbud och att tilldelningen av evenemanget är välförtjänt.

Förhoppningsvis delvis öppet för allmänheten

– Mässan har ordnats sedan år 2000, varje år någonstans i Europa. Än så länge har det bara varit fackfolk, men frågan är vilket format vi kan hitta i Göteborg. Vi skulle vilja hitta en liten bit för allmänheten, på stan eller i Svenska Mässan. Men det är idéer som vi får prata om med arrangören.

– Det finns tävlingsmoment under mässan och tävlingarna skulle jag gärna se att fler personer fick uppleva, säger Anna Hylander på Göteborg & Co.

ANNONS

Förutom tävlingar kommer det på mässan att finnas fullt med leverantörer av porslin, maskiner och kaffe. Och en ljuvlig doft av kaffe kommer att spridas i hela mässlokalen

– Förra sommaren hölls mässan i Wien. En härlig doft av kaffe i luften, så man blir helt lyrisk, säger Anna Hylander.

Under kongressen blir det även workshops. Det är ett av få tillfällen för branschen till att förkovra sig i kaffekonsten.

Bra för Göteborg

Matts Johansson på da Matteo tror att kaffemässan kommer att ha stor betydelse för hela Sverige men i synnerhet för Göteborg.

– Det är bra för Göteborg som vill utmåla sig som en kaféstad.

Mässan kommer att vara en plats för inspiration och idé- och kunskapsutbyte, förklarar han. Och där mässan varit tidigare har det hänt mycket efteråt. Mässan har blivit en katalycator.

– Det är positivt för konsumenter och stärker branschen, säger Matts Johansson.

Matts menar att baristakulturen och produktutvecklingen tjänar på att alla träffas och nördar ner sig i utrustning, kaffesorter och vatten.

– Kaffe är en underutvecklad produkt och många kan inte hantera den. Den här mässan sätter fingret på det och hjälper till att utveckla produkten.

In Sweden we have something called "fika"

ANNONS

Något som Anna Hylander på Göteborg & Co vill framhäva lite extra när mässan besöker Sverige är vår fikakultur.

– Vi har den Svenska fikatraditionen som vi hoppas att arrangören ska anamma. Det är inte bara kaffe, utan kakor och te, som vi gärna vill få in i sammanhanget.

ANNONS