Ätbart lockar unga män till myllan

Unga män har de senaste åren börjat dyka upp hos trädgårdshandlarna i jakt på växter som går att äta.

ANNONS
|
- Men det är inte alls som under "gröna vågen" när man skulle bli självförsörjande på potatis och morötter. Nu vill man mer ha ett extra plus i den moderna tillvaron, säger hortonomen Johan Orre.

Typkunden i trädgårdsbranschen är en medelålders kvinna som har fått tid att ägna sig åt sina egna intressen. Men nu har hon fått sällskap av män i åldern 20-30.

- När det handlar om intresse för ätbara saker ser vi i butikerna en tydlig överrepresentation av män, och framför allt då yngre män, säger Johan Orre på Plantagen.

De är framför allt intresserade av växter som kan odlas i krukor och som sedan kan användas i matlagningen.

- Chilin, kryddor och tomater är en inkörsport till ett odlingsintresse. Många unga män är ju i dag intresserade av matlagning och då är det ingen konstig förlängning att man odlar sina egna kryddor.

Men det finns också andra godsaker som lämpar sig för krukodling. En het trend i år är exempelvis blåbär och hjortron, så kallade superbär med högt näringsinnehåll.

- Men även gojibäret, som vi importerar från Kina och som kostar skjortan att köpa, är extremt lättodlat, säger Johan Orre.

Växttrender 2015 är en undersökning av svenskarnas trädgårdsintresse som är framtagen i samarbete mellan HUI Research och Plantagen.

Enligt undersökningen är trädgårdsintresset störst bland dem som bor på landsbygden. 43 procent av landsbygdsborna svarade att de var intresserade av trädgård, jämfört med 32 procent av svenskarna totalt.

37 procent av de tillfrågade är intresserade av att odla ätbara växter.

58 procent av de tillfrågade med tillgång till trädgård, terrass eller balkong, planerar att odla sina utomhusväxter i krukor i sommar.

33 procent planerar att ha rabatter i marknivå.

Undersökningen genomfördes i form av en webbenkät i februari 2015 och besvarades av 1 001 personer i åldern 18-79 år.

Källa: HUI Research

ANNONS